Automatisch zoomen
| Geluid

Over deze website

Deze website is ontstaan als hobbyproject. Het maken van de website heeft veel tijd gekost en uiteindelijk ging er ongeveer twee jaar overheen voordat de site live stond. Maar het is zover!

Bij het bouwen van de website was het regelmatig nodig om keuzes maken. Wat moet er wel op? Wat niet? Hieronder een overzicht van de belangrijkste keuzes

Goederenlijnen
Hoewel het plaatje zonder goederenlijnen natuurlijk nooit compleet is, zijn exclusieve goederenlijnen toch weggelaten. De site zou nogal onoverzichtelijk worden als het openen en sluiten van elk havenspoorlijntje een plek krijgt. Uiteindelijk zijn alleen goederenlijnen meegenomen waar ook reizigersvervoer plaatsvond. En zodra het reizigersvervoer stopt verandert de lijn in een stippellijn, hoewel het goederenvervoer soms nog jaren door ging. Grote projecten als de Betuweroute staan dan ook niet op de kaart. Hier en daar is wel een verbindingsboogje opgenomen dat eigenlijk alleen voor goederenvervoer gebruikt werd.

Tramlijnen
In de 19e eeuw was de grens tussen tram en trein al niet zo helder als nu, maar als in 1878 de "Locaalspoor- en Tramwegwet" wordt aangenomen vervagen de grenzen nog erger. Sommige lijnen zijn niet veel meer dan een karrespoor met rails. Op deze website zijn lokaalspoorlijnen wel opgenomen, maar geen tramlijnen.

Welke vervoerder?
In de eerste jaren van het spoorwegnet was het vrij duidelijk: als je de concessie had om een lijn aan te leggen ging je er ook op rijden (hoewel er wel overeenkomsten met andere bedrijven werden gesloten om gebruik te maken van elkaars spoor). Maar op den duur ontstond steeds vaker de situatie dat de exploitatie uit handen werd gegeven aan een ander spoorbedrijf. In de omschrijvingen kun je hierover lezen. In de legenda is na het -icoontje het bedrijf dat de exploitatie verzorgde weergegeven en er is een vergelijkbare kleur gekozen. Na enkele decennia wordt de staat ook nog eigenaar van veel lijnen. In die gevallen wordt alleen het bedrijf dat de exploitatie verzorgde gebruikt. Vanaf 1938 met de eenwording tot Nederlandse Spoorwegen lijkt dit probleem voorbij. Maar in de laatste jaren ontstaat steeds vaker de situatie dat meerdere vervoerders over één lijn rijden. Per lijn wordt nu de grootste of historisch meest relevante vervoerder weergeven. Dat is uiteraard niet altijd even duidelijk en hier is wel wat op af te dingen.

Droogmakerijen
De ontwikkeling van de spoorwegen liep voor een groot deel gelijk op met de grote droogmakerijen (beide aanzienlijk eenvoudiger vanaf de uitvinding van de stoommachine!). Op deze site zijn enkele droogmakerijen opgenomen die relevant zijn als verklaring voor ontwikkeling van spoorwegen. Waarom liep er in de 19e eeuw geen lijn door Flevoland? Omdat het nog Zuiderzee was! Waarom reden treinen van Amsterdam naar Alkmaar een eind om via Haarlem? Omdat hij IJ en Wijkermeer nog niet ingepolderd waren. Maar het beeld van droogmakerijen is niet compleet. Andere grote droogmakerijen zijn niet opgenomen. Deze website vertelt het verhaal van de spoorwegen, niet van droogmakerijen.

Er is geen reclame opgenomen op de website. Het is een hobbyproject en het is niet de bedoeling hier geld mee te verdienen. Kosten voor hosting van de website nemen wel toe, dus wellicht verandert dit in de toekomst.

Nieuws & Updates

18 september 2021

Bijna een jaar na de lancering van Spoortijdlijn is de uitbreiding met alle lokaalsporen voltooid. We begonnen een jaar geleden met alle hoofdspoorlijnen en alle lokaalspoorlijnen die op enig moment relevant werden voor hoofdspoor. In de loop van het jaar zijn steeds meer lokaalspoorlijnen toegevoegd en voor zover ik weet heb ik de laatste twee nu toegevoegd. Mis je toch nog iets? Gebruik het contactformulier! En daarmee is de site nu af. Natuurlijk, we kunnen nog goederenlijnen toe gaan voegen (wat is een spoortijdlijn zonder de Betuweroute?) en er is ook nog een heleboel te vertellen over tramlijnen, maar voor nu is de site af. Wellicht op een later moment. Toegevoegd: Dank voor het volgen en alle tips!

11 juni 2021

5 juni 2021

23 mei 2021

13 mei 2021

30 april 2021

Spoortijdlijn.nl bestaat een half jaar! (Of nou ja.. hoe vier je dat als je op 31 oktober live gaat en er geen 31 april bestaat?) En dat vieren we met de grootste update sinds de start van de site!

16 april 2021

15 maart 2021

20 februari 2021

14 februari 2021

6 februari 2021

3 februari 2021

19 januari 2021

17 januari 2021

16 januari 2021

15 januari 2021

18 november 2020

14 november 2020

8 november 2020

31 oktober 2020

Bronvermelding

Deze website is schatplichtig aan een aantal belangrijke bronnen. Zonder deze bronnen was het nooit gelukt om de website te maken.

Disclaimer: Hoewel met de allergrootste zorg samengesteld, is er geen garantie dat alles hier 100% klopt. Er kunnen fouten, onvolkomenheden of zelfs onwaarheden ingeslopen zijn.

Tot slot dank aan David Eerdmans, voor zijn hulp en meedenken.

Verbetering doorgeven

Hoewel met de allergrootste zorg samengesteld, is er geen garantie dat alles hier 100% klopt. Er kunnen fouten, onvolkomenheden of zelfs onwaarheden ingeslopen zijn. Heb je een foutje gevonden? Of wil je iets aanvullen of verbeteren? Geef het door met onderstaand formulier en als je een emailadres achterlaat krijg je zeker reactie.

Naam:
Niet verplicht

E-mail adres:
Niet verplicht (maar voor contact in 2 richtingen wel zo handig)

Verbetersuggestie:



Contact

Heb je een vaag of opmerking? Stuur een berichtje en je krijgt zo snel mogelijk een reactie!

Naam:
Niet verplicht

E-mail adres:
Niet verplicht (maar voor contact in 2 richtingen wel zo handig)

Vraag / Opmerking: